söndag, maj 25, 2008

Snitseluthängning del 1 – Almnäs – 18 maj

Hängde ut kontrollsnitslar för en kommande träningsbana som Tore lagt i de omväxlande grymt fina och slitsamt tunga terrängen väster om Almnäs. Jag gjorde en egen bana i OCAD av Tores kontroller och hoppades få ut alla. Men den detaljrika terrängen, ojämna kartan och min begränsade OL-förmåga gjorde att det tog lång tid och banan kortades. Banan härintill är 5,5 km och tog 50 minuter effektiv tid. Dessutom höll jag på en timme med springa-runt-och-kolla, syfta med kompassen, hänga snitsel, klia-mej-i-huvudet, drick sportdryck m.m m.m. För det mesta är det kartnormsstorlek på stenar och branter, ibland Gotlands dito. Vid fyran saknades (!) en sten, riktningar och avstånd mellan stenarna var inte bra. Vid 8:an var stenen och sankmarken utplånade av släpspår av skogmaskin modell jättestor. När jag, efter drygt 1,5 timme i femgradigt duggregn, letade efter diffusa branter och knähöga stenar vid 9:an började jag känna mej frusen och svimfärdig. Tog ett snabbt beslut att jag hängt snitsel rätt och körde hårt mot 10:an för att få lite värme i kroppen. Sen flöt det på bra tillbaks till den hägrande bilen för snabb transport till varmt bad.

Inga kommentarer: