söndag, juni 22, 2008

Kompassträning #2 – Malmsjön - 22 juni

Två generalfel i min usla kompassteknik har jag konstaterat.
1) Jag håller inte kompassens riktningspil rakt fram pga obekväm vinkel för handen
2) Då jag borde vrida kroppen för att få rätt riktning vrider jag ofta handen istället/också
Inga småfel precis att korrigera en vecka innan WMOC och fyra veckor innan O-ringen.
Men jag gjorde idag ett försök som var ganska lyckat. En 10-20 sådana pass till så kan jag kanske bli en riktig kompassvirtuos.
Till 4:an stegade jag!!! Det har jag nog inte gjort sen 70-talet. 45 dubbelsteg per 100 meter i lättlöpt flack terräng. Undrar om jag har nytta av denna vetskap på O-ringen.
Till 12:an tog jag stigen för att vara säker på att komma rätt och sen smög jag med noggrann kompassgång mot 13:e och konstaterade att något är galet. Kartan, lokal missvisning?

Inga kommentarer: