måndag, juni 18, 2007

Pulsklocksfreakeri

Min fina Suunto T3 började plötsligt krångla efter ett knappt halvår. Den fick svårt att hitta pulsen innan jag svettats igång rejält och sen inte ens då. Frenetiskt felsökande och experimenterande påbörjades. Kontakt med Suuntos support (i Kanada?!?) togs. Efter detta har jag lärt mej följande:
1) Man bör alltid para ihop klockan med bältet efter man bytt batteri
2) Pulsbälten (även den hårda styva typen) blir slitna och/eller belagda med urk som inte går att få bort med traditionella metoder
3) När man råkar ut för 2 ovan hjälper det stort med att smörja bältet med Elektodgel (69:- för en stor tub på Apoteket)
När jag insett 2) och 3) och inte riktigt gillat läget bestämde jag mej för att köpa ett bälte till för löpträning och att ha det gamla med geltuben på jobbet (motionscykel). Men enda stället att köpa ett bälte verkar var från Suuntos hemsida och till ockerpriset 70 Euro (660:-) plus omkostnader. Köpte då ett helt nytt kit för drygt dubbla priset istället.
Så tokig kan man vara om man är en ekonomiskt oberoende ungkarl.

















Då jag nu sen ett tag kommit igång med regelbunden träning och då jag senaste månaden fått väldigt dåliga träningseffektsvärden, har jag nu beslutat mej för att sänka min ”Aktivitetsklass” från 9,0 till mycket mer rimliga 8,0. Gäller från och med imorgon.
Jag måste för ordningens skull påpeka att jag började med 7,5 och att klockan själv sen upphöjt mej till 9,0. Ingen hybris här alltså.
Aktivitetsklasser (0-10):
8,0 Uthållighetsidrottare (regional nivå) som tränar 7-9 timmar per vecka
8,5 Uthållighetsidrottare (nationell nivå) som tränar 9-11 timmar per vecka
9,0 Uthållighetsidrottare (nationell nivå) som tränar 11-13 timmar per vecka

Inga kommentarer: