tisdag, juni 19, 2007

Sommarserien, Ågesta

Jag kunde inte motstå att springa sommarserien fastän det är dagen innan KM (medeldistans). Var klok nog att välja mellanbanan som bara mätte 5,3km. Hade bestämt mig för att springa lugnt och fint och koncentrera mig på god OL-teknik. Så brukar jag tänka ibland men sällan lyckas med. Idag lyckades jag i stort sett.
Fram till 7:e kontrollen hade det gått perfekt. Där misslyckades jag igen med att förstå Södertörnkartritningen (mer senare). På väg mot 8:an när jag forcerade ett dike hörde jag plötsligt någon fråga ”Springer ni på tid?”. På elljusspåret stod en ung tjej (modell tyngre) iklädd träningsoverall (modell ”Man ska ha husvagn”). Hon hade krylligt hår (modell Gaucho Marx) färgat kolsvart (peruk?) och hund (modell ganska stor). ”Va?!?” lyckades jag förvånat få ur mig varvid hon upprepade frågan ”Springer ni på tid?”. Vafan skall man svara på det? Under tiden hade jag vid forcerandet av slänten upp till spåret lyckats trampa på en stock (modell mindre) som slog upp på mitt onda knä. Jag kan inte riktigt minnas vad jag svarade men det var väl en kombination av smärtsamt utrop och ”Självklart springer vi på tid”. Hon menade säkert väl men tajmingen var dålig.
Resten av loppet var okoncentrerat. Jag tänkte mest på en stor tjej i ful overall och svart peruk och mindre på höjdkurvor och kompassriktningar. Trots det blev det inga fler bommar på hemvägen. Vårens all OL-träning har gett resultat. Jag klarar svår Stockholmsterräng även utan full koncentration.
Respekt !!!
Åter till bommen vid 7:an. Jag stod uppe på höjden (vid blå pil) och tittade mot kontrollen utan att se skärmen. Framför mej hade jag ett avgrundsdjup. Det måste ha varit mer än de tio meter som kartan indikerar. Jag kunde inte tänka mej att kontrollen kunde sitta där långt nere och röjde runt ett tag tills jag tills slut läste in mej på stenen V om kontrollen. Efter loppet joggade ut till 7:an och spanade in hur det egentligen såg ut. Jag kunde då konstatera att från skärmen kunde jag se över höjden norrut. En kurva plus hjälpkurva borde vara 5-7 meter (ekvidistans okänd, 4-5m?). Mina ögon sitter på ca 1,7 meters höjd. Hur två kurvor kan vara så högt och 1,5 så lågt inom en kontrollring övergår min fattningsförmåga. Kartritning på Södertörn måste vara grymt svårt och när jag väl insett en höjdkurvas stora variation måste jag tillstå att kartan stämde mycket bra. Det är min tolkningsförmåga som inte är tillräckligt smidig.
--------------------------------------------------
Komplettering 21/6-07
--------------------------------------------------
Bana B (91) 5300 m
1. Michael Granqvist OK Ravinen 46:35
2. Mats Windstedt Södertälje-Nykvarn OF 47:40
3. Lars Forsstedt Söders SOL Tyresö 48:12
4. Nina Larsson Söders SOL Tyresö 49:15
5. Joakim Eriksson Södertälje-Nykvarn OF 49:23

Inga kommentarer: