måndag, augusti 18, 2008

43-kavlen – Boxholm – 3 augusti – 3:a !!!

Jag hade i flera veckor vetat om att jag för första gången skulle springa i SNO:s första (i år enda) lag i H43-kavlen, vilket är detsamma som att kämpa om en topplacering. Några bra namn saknades men vi hade ett riktigt bra lag ändå. Skadeproblem, skoskav och dålig OL-form gjorde att jag dagen innan gärna hade lämnat över uppgiften till någon mer lämplig. Men några sena återbud avvärjde detta fega avhopp. Satte fast ett stort Compeed-plåster på hälen och fäste det noga med Leukotape.
Vi inledde tävlingen med pastamiddag hemma hos Wehlins i Söderköping innan sista sträckan till TC söder om Boxholm avverkades. Det började redan skymma när vi kom fram så Tore och jag fick bråttom att resa vindskyddet. Lång mellan TC och campingen var det så det blev väl sent innan jag klämde mej in i husvagnen för några timmars sömn. Lätt frukost kl. 3 efter knappt någon sömn alls, sen bort till TC för att se hur tävlingen börjat för SNO.
Tore hade som väntat haft svårt att hänga med täten på första men så mycket som tolv minuter efter var ej planerat. Sen sprang Larsa, Björn och Miche grymt bra, och plötsligt var vi femma, bara dryga sex minuter efter ledaren och betydligt mindre efter favoritlagen. Danne hade lite problem i början av 5:e sträckan men skärpte sig och växlade ut mej som sexa fortfarande sex minuter efter.
Jag hade strax innan testat dagsljuset på träningskartan och beslutat att jag kunde lägga av mej pannlampan. Ett riktigt beslut. Min bana började med en lång sträcka till första (59:an). Jag tvekade mellan vänstervägval på väg eller rakt på. Tyckte det var för långt runt och stort berg att passera. Valde därför rakt på. Orutinerat! Vilket misstag! Efter vägpassagen blev det ganska bökigt. Slarvade med kompassen och passerade rågången utan att se den. Trodde jag gick in i sänkan vid 49:an och sen fattade jag inte mycket förrän jag såg ett torn, S om 52:an. Tre minuter kostade detta mej (och laget). Blev nog lite stressad av detta och missade 2:an och 3:an också. Där gick 2,5 minut till åt h-e. Vid radion (53:an) hade jag tappat fyra minuter på täten. Lyckades plocka ett par till växlingen där jag med tungt sinne lämnade över ansvaret till Gunnar. 8 minuter efter på 7:e plats.
Gunnar sprang bra, höll placeringen och lämnade över till vårt specialvapen, Katta Borg, som sprang som bara hon kan. 3:e bästa sträcktid och in som 4:a !!! Imponerande bland vältränade 35+ gubbar. Familjeväxling till Lennart som plockade ytterligare en placering. På långa sistasträckan hade ”Musen” långt fram men tätt bak och kunde trots några smärre misstag hålla undan och säkra bronset.
Tro att det kändes skönt att vi blev 3:a trots min insats. Min plan hade varit att gå säkert och bra, så att jag år efter år på nytt skulle få chansen på korta, lätta, tacksamma 6:e sträckan. Och så gör jag på detta viset! Men det var i alla fall kul att få vara med denna enda gång.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
8 av 10 lyckliga treor på prispallen (med sträcka snyggt markerat i rosa)
(foto arrangören, sträckmarkering undertecknad)


H43
1 __ OK Tyr ____________________ SWE ___ 7:25:14
2 __ Tampereen Pyrintö _________ FIN ___ 7:26:21
3 __ Södertälje-Nykvarn OF _____ SWE ___ 7:34:31
4 __ IK Hakarpspojkarna ________ SWE ___ 7:35:17
5 __ IFK Göteborg ______________ SWE ___ 7:35:57
6 __ DELTA _____________________ FIN ___ 7:35:59
7 __ Göteborg-Majorna OK _______ SWE ___ 7:36:11
8 __ Tullinge SK 1 _____________ SWE ___ 7:43:50
9 __ Hämeenlinnan Suunnistajat _ FIN ___ 7:44:55
10 _ OK Kolmården ______________ SWE ___ 7:50:13


1 kommentar:

Anonym sa...

Läckra löparskor han har längst till höger.