lördag, september 03, 2011

Maj - Orienteringsmånad


Fint väder och nyvaknad OL-glädje gjorde att jag sprang många motionsorienteringar och några egna:


Jocke Wiklund arrangerade AstraZenecas motions-OL i ett nykarterat och väldigt fint område NV om Läggesta station (Mariefred). Tyvärr tappade jag helt konceptet till 5:an och trasslade till det på den enda sträckan med ofin terräng (10:an). Denna dag var undantaget när det gällde vädret, regnskurar och bara enstaka plusgrader.






4 maj - AztraZeneca – Läggesta

Bana B ___ (32) ___ 4290 m
1 _ Linda Lövhammer __ SMOL ___________ 46.18
2 _ Roger Westerberg __ Sundbybergs IK __ 46.42
3 _ Mats Windstedt __ SIK __________ 48.39



Stefan och jag åkte till Uringe och sprang där 10mila gick helgen innan. Jag ville uppleva lite av den fina terrängen och se spåren efter stafetten. Det fanns en hel del 10mila-stigar och jag hittade en tappad nummerlapp ett stycke norr om 59:an.


7 maj - Egen träning - Uringe


Fick med mej Stefan på Scanias motions-OL och fick som tack spö av honom. Men det var ju väntat då han är något yngre och bättre tränad. Men hade jag inte tagit helt slut vid 4:an och missat lite vid 6:an... Tur jag inte valde långa banan.



11 maj - Scania – Masmo

Bana B ___ (27) ___ 4400 m
1 _ Anders Lillstrand _ SNO ____ 39.01
2 _ Stefan Karlsson ___ SNO ____ 39.58
3 _ Gustav Hedin ______ Scania _ 40.55
4 _ Mats Windstedt ___ SIK ___ 41.02



Åkte för första gången på StOF:s (Stockholms OF) motionsorientering som denna dag gick vid Skogsluffarnas klubbstuga i Brotorp (Bagarmossen). Dels för att jag aldrig varit i Brotorp och var lite nyfiken och dels för den fina terrängen i Nackareservatet. Banan ganska lätt med mycket stiglöpning men jag lyckades missa lite i alla fall.






14 maj - StOF:s motions-OL – Brotorp

ÖM6 ___ (14) ___ 5800 m
1 _ Magnus Falkenström _ Skogsluffarnas OK __ 47:25
2 _ Mats Windstedt ___ Klubblös ________ 48:38
3 _ Fredrik Skogsjö _____ SMK Göteborg ______ 69:04



Några dagar senare var åter dags för AstraZenecas motions-OL. Jag börjar nu lära mig terrängen vid Ragnhildsborg så det gick ganska bra tills jag efter 4 km tog ganska slut och då kom några bommar.








18 maj - AztraZeneca – Ragnhildsborg

Bana A ___ (11) ___ 6400 m
1 _ Niclas Sjögren ___ AstraZeneca _ 52.01
2 _ Carl Arewång ____ AstraZeneca _ 52.06
3 _ Mats Windstedt _ SIK _______ 58.35



En egen liten söndags-OL-träning på Bastmora-kartan. Hade tänkt ta fler kontroller men redan till min andra kontroll (K6) var jag riktigt ute på glid. Lyckades efter en bom till skärpa till mej.



22 maj - Egen träning - Larslund


Vågade mej på att springa två dagar i rad. Åkte till Grimstaskogen (Hässelby) för att prova ett helt nytt område för mej. Det var fin skog och många stigar och jag höll mej koncentrerad nästan hela banan.





23 maj - StOF:s motions-OL – Kaanan

ÖM6 ___ (9) ___ 6150 m
1 _ Ulf Eliasson ______ Klubblös _______________ 47:33
2 _ Mats Windstedt _ Klubblös_____________ 47:50
3 _ Jonny Hansson ___ Bromma-Vällingby SOK ___ 53:33



Nu började det bli riktigt kul med orientering och knäet gjorde inte så ont. Ny Scania-träning. Denna gången vid Farstanäs. Min absoluta mardrömsterräng. Skogen är ganska fin och kartan säkert bra men det är något som gör att jag ALLTID missar här. Gång efter gång. Men skam den som ger sig. Jag får försöka igen. Snart.


25 maj - Scania – Farstanäs

Bana A ___ (12) ___6300 m
1 _ Martin Lampinen ___ Scania __ 42.23
2 _ Calle Arevång _____ AZ _____ 53.54
3 _ Niclas Sjögren _____ AZ _____ 54.20
7 _ Mats Windstedt ___SIK ___ 72.13



På väg mot Småland och en liten semester svängde jag förbi Oxelösund och sprang en öppen bana på OK Måsens ungdomstävling. Glömde nog packa ner hjärnan. Fyra jättebommar. Men både vädret och terrängen var i alla fall fin. Sen hittade jag en underbar väg genom Kolmården när jag fortsatt söderut.

28 maj – OK Måsens ungdomstävling

Öppen motion 8 ___ (27) ___ 4190 m
1 __ Lars Bygdén _____ Södertälje-Nykvarn OF __ 32:11
2 __ Magnus Axelsson _ Strängnäs-Malmby OL ___ 35:16
3 __ Ulf Hylander _____ Nyköpings OK __________ 37:38
16 _ Mats Windstedt _ Klubblös ___________ 48:59



Nio OL-lopp i maj. Inte dåligt.

Inga kommentarer: